Om onze topsportleerlingen maximale kansen te geven om efficiënt te leren en zich volledig te ontplooien, werken we grotendeels op maat van de leerlingen. We gebruiken de unieke context van de topsport en zetten ook in op digitale leermiddelen, waarbij leren meer onafhankelijk wordt van tijd en ruimte.

Leren op maat van de leerling

Een topsportopleiding vraagt om een specifieke begeleiding. Topsportleerlingen worden zwaar belast en missen lessen omwille van wedstrijden of stages. Dit mag hun kans op een volwaardig diploma echter niet in de weg staan. Onze topsportschool heeft een gemotiveerd en flexibel lerarenteam dat deels modulair werkt en inzet op gespreid evalueren. We werken met kleine klasgroepen, waardoor de leerkrachten beter in staat zijn om leerlingen individueel te begeleiden en op te volgen. Indien nodig kan ook een beroep gedaan worden op extra ondersteuning voor de specifieke begeleiding van leerlingen.

Topsport als leeromgeving

Ook coaches en experts van de sportfederaties worden actief betrokken bij het onderwijs. Onderzoeksopdrachten worden uitgevoerd binnen de sport. Daarnaast worden heel wat persoonsgebonden competenties ontwikkeld binnen de unieke context van de topsport. Deze competenties worden regelmatig geëvalueerd binnen de topsportdriehoek aan de hand van een groeirapport. Hierbij kan gedacht worden aan competenties zoals plannen, samenwerken en communiceren, probleemoplossend denken, zelfregulatie en kritisch reflecteren. 

Focus op blended learning

In elk lokaal zijn er smart- of digiborden aanwezig die het leerproces sterk ondersteunen. We streven ernaar om leerstof op verschillende manieren aan te bieden, via een mix van face-to-face en digitaal onderwijs. Deze vorm van blended learning zorgt er ook voor dat de leerlingen op verplaatsing verder kunnen leren. Het digitale platform Smartschool speelt daar een belangrijke rol in. Alle leerlingen kunnen ook een beroep doen op de chromebooks van de school.

De Topsportschool gaf me de flexibiliteit om mijn trainingen te kunnen combineren met schoolwerk.
— Nina Derwael, Olympisch kampioen en alumnus 2018

Projectweken

In alle richtingen wordt ook tijd gemaakt om te werken aan de vernieuwde doelen rond burgerschap, digitale competenties, mediawijsheid, artistieke expressie, leercompetenties, lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn en gezondheid. Hiervoor worden 2 projectweken georganiseerd waarbij – samen met de federaties en Sport Vlaanderen – gewerkt wordt aan de ontwikkeling van topsportgerelateerde competenties. Voordrachten en workshops (vb. over Olympische waarden, gezonde voeding, doping, media …), teambuilding- en andere activiteiten (sport en spel, opdrachten of bezoeken) geven op die manier een belangrijke meerwaarde. Ook levensbeschouwing wordt hierin geïntegreerd.  

Leerlingenprofiel

Topsporter zijn betekent voor ons dat je het doorzettingsvermogen en talent hebt om succesvol te zijn zowel op school als in je sport. Het is niet evident om na een vermoeiende training of wedstrijd de draad van het studeren weer op te nemen, maar dit is wel wat we verwachten. De school reikt hierbij een helpende hand, maar het is aan jou om je verantwoordelijkheid op te nemen en de kracht op te brengen om beide uitdagingen aan te gaan. Wij verwachten dat je als topsportleerling inziet dat een evenwicht tussen sportieve ambitie en studie noodzakelijk is. 

Als topsporter heb je, nog meer dan andere leerlingen, bepaalde vaardigheden en competenties nodig op vlak van zelfregulatie. De school helpt graag om deze te ontwikkelen, maar we verwachten hiervoor ook een groeimindset van de leerling. We denken hierbij onder meer aan:

  • In staat zijn om ambitieuze, maar realistische doelen te stellen in sport en studie.

  • Overtuigd zijn dat sport en studie elkaar positief kunnen beïnvloeden.

  • Kritisch kunnen reflecteren over je eigen sterktes en groeikansen. 

  • Uitdagingen durven aangaan, ook als deze buiten jouw comfortzone liggen.

  • Verantwoordelijkheid nemen om het leerproces in eigen handen te nemen. 

  • Openstaan voor kritische feedback en die gebruiken om te verbeteren. 

  • Zich goed omringen en laten inspireren door goede voorbeelden.

Topsport community, een warm nest

Topsport verbindt en brengt heel wat mensen samen. Topsportschool Gent organiseert regelmatig activiteiten voor haar leerlingen en alumni, waaronder een reünie, een Olympische huldiging, maar ook een topsportcafé. Hierbij worden de verschillende partners van de topsportschool nauw betrokken. Topprestaties van ons vosjes gaan nooit onopgemerkt voorbij. De ‘wall of fame’ op de patio van de topsportschool vermeldt alle deelnemers aan Olympische Spelen en medaillewinnaars op EK’s en WK’s, alsook winnaars van de gouden schoen.